Hvordan repareres TV

GRUPPER

Hus 59
Have 9
Bil 21
Cykel 19
Motorcykel, knallert 10
Husholdning 5
Indretning 7
Mad og opskrifter 4
Elapparater 10
Hvidevarer 306
Radio og TV 15
Telefoni 1
Foto og Video 5
Computere og EDB 4
Arbejdsmetoder 22
Hop til forsiden
Hop til Atoz.dk
Vores regler
Vores ansvar
Emnegruppe:

Fugtig kælder

Tilbage til listen
Forfatter: Admin1     Oprettet: 29-10-2003 kl. 23:14
Fugtig kælder
Hej,

I min kælder er der to gode rum, som desværre er noget fugtige. Jeg har prøvet at behandle væggene med specialgrunder og tæt maling, men det holdt kun nogle måneder, så kom skimlen og det klamme og fugtige igen.

Det almindelige er vist at grave ned på ydersiden af muren, hvor man så tætner, isolere og dræner.

I mit tilfælde er det det ret uoverskueligt, da jeg skal grave mindst 2 meter ned langs mindst 15 meter mur.

Kan man gøre noget nemmere, som stadig er effketivt og helst også holdbart??

Hilsen
Admin1
Forfatter: skaw    Oprettet: 23-12-2003 kl. 19:07
Fugtig kælder
Et gammelkendt problem.
Du må sørge for at din kælder er godt udluftet, især hvis den bruges som vaskekælder eller lignende.
De uhumske vægge kan friskes op og gøres tætte med vandex, men det burde være gjort inden alle de andre tiltag, du har foretaget.
Vandex er en slags vandglas der trænger ind i betonen, der findes flere typer, så har du lyst er der en god mulighed her.
Forfatter: Susanne     Oprettet: 09-02-2004 kl. 11:47
Fugtig kælder (2)
Det kommer an på, hvor fugten kommer fra, hvilken løsning(er) du kan vælge. Ved opstigende fugt i murværk kan du f.eks. med fordel vælge at bruge et produkt som hedder Freezteq. Der bores en række huller i den nederst tilgængelige fuge, hvorefter nogle frosne stave ilægges. Læs mere på www.freezteq.dk.

Er det en betonvæg kan du bruge Xypex, men her skal væggen være rå - din maling skal altså fjernes. Dette produkt svummes på den rå væg. Derefter kan du male med en diffusionsåben maling. Læs mere på www.dolenco.dk.
God fornøjelse !

Forfatter: Konrad    Oprettet: 12-12-2004 kl. 10:48
Fugtig kælder (3)
Det kan ikke väre opstigende fugt i murvärket, da det er teknisk umuligt. For det meste er det en kombination af salpeter og kondens som gör väggen fugtig. Maaske er det ogsaa en utät vand-ledning. Pas paa svindelen med horisontal isolering! Videre information:

http://www.konrad-fischer-info.de/2auffdk.htm
Forfatter: Johnny    Oprettet: 12-12-2004 kl. 12:53
Fugtig kælder (4)
Hej Admin1

For at finde en løsning på dit problem er det første at vide hvad dine vægge er lavet af. Desuden om det er ydervægge eller inderskillevægge. Ofte er ydervægge af beton og indeskillevægge af mursten.

Før du vælger en løsning, skal du vurdere havd du vil med din kælder. I princippet: hvor tør skal den være. Dette afgør også løsningen.

Det første er at du kan have kondens på indersiden. Kondens kommer når du rammer dugpunktet. Det fremkommer ved temperaturforskel på yderside og inderside af en uisoleret ydervæg. Du kan prøve at løse det ved at ændre på temperaturen i rummet og fugtindholdet i luften i rummet (opvarmning og udluftning(udluftning er iøvrigt altid påkrævet i en kælder uanset hvad du gør)). Hvis det ikke er nok kan du grave op og lægge ny isolering.

På ydervægge kan du så have opstigende fugt (kapillarsugning) eller fra siden. I inderskillevægge af mursten kan du have opstigende fugt. Se iøvrigt en artikel om Murværkscentret, Teknologisk institut om forskellige typer produkter mod opstigende fugt på http://www.gi.dk/Files/Filer/SBS/pdf/udlejningsnyt200306.pdf.

Hvis du skal standse opstigende fugt skal du lave en horisontal fugtspærre. Hvis du skal standse indkommende fugt fra jord skal du påføre et produkt på (beton-)ydervæggen. Da væggens tilstand oftest er ukendt anbefales udvendig påføring, men indvendig påføring kan også løse problemet, ved omhyggelig udførelse. Her kan du for eksempel bruge ovennævnte produkt Xypex.

Forfatter: Konrad    Oprettet: 14-12-2004 kl. 10:49
Fugtig kælder (5)
Trods al teoretisk visdom fra produktfabrikanten: Det er og bliver umuligt at vand kan opstige gennem murværket ved hjælp af kapillar. Og derfor kan horisontale isoleringer ikke virke. Det koster penge og boligmasse.
Yderligere information: www.konrad-fischer-info.de/2auffdk.htm
Forfatter: Admin1    Oprettet: 14-12-2004 kl. 11:09
Fugtig kælder (6)
Hej med jer,

1000 tak for jeres indsats og gode råd.

Men i løbet af sidste forår har jeg faktisk løst problemet på den hårde måde: Gravet ned på ydersiden af muren, et par meter af gangen, hvor det viste sig at der var fugtigt, etableret dræn, afrenset og tjæret soklen, montereret fugtspærre, og isoleret med hårde batts og Lecanødder. Efter en månedstid har jeg fjernet maling og løs puds fra indersiden af muren, og behandlet med grunder og maling.

Det var et slid, men indtil videre har jeg ikke haft flere problemer med fugt.

Hilsen Admin1

Tilbage til listen

Skriv et nyt indlæg/svar
E-mail-adresse:
Alias (det navn der vises):
Overskrift på indlæg:
Kontroltal [977]: - Skriv tallet fra parentesen i feltet.
Skriv dit indlæg her:
Modtag en e-mail, når næste svar kommer: Send indlægget: 

OVERSIGTER

10 nyeste debatter
25 nyeste debatter
10 nyeste indlæg
25 nyeste indlæg

SØGNING

Emnegruppe:

Søgeord:

Gør det selv
© Copyright Atoz.dk 2010 -  sitemaster@atoz.dk.
Annoncer på Atoz.dk? - Klik her